
KRAFT-prosjektet, eller CUPIDO som det heter på engelsk, skal undersøke om kultur og kulturarv kan bidra til å skape nye arbeidsplasser. En del av dette er å utforske og ta i bruk ny teknologi, spesielt VR og AR. Men hva betyr det?
VR står for virtual reality, eller kunstig virkelighet, og lar brukeren oppleve et dataskapt miljø gjennom VR-briller. Med brillene på kan du gå rundt i helt andre rom og landskap enn du egentlig befinner deg i.

AR betyr augmented reality, eller utvidet virkelighet. AR er interaktive opplevelser av virkelighetens miljø, hvor digitale objekter puttes inn. Pokémon Go er et eksempel på dette – gjennom kameraet på mobiltelefonen ser du objekter som ikke egentlig er der i virkeligheten.
I Värmland i Sverige og i St. Andrews i Skottland jobber våre partnere med VR som et verktøy for å fortelle historier og formidle kultur og kulturarv.

En av våre tilnærminger til VR i KRAFT i Nome har vært å involvere studentene i Destination development ved Universitetet i Sørøst-Norge i Bø. Trainee nummer 2 i KRAFT-prosjektet, som starter neste år, skal primært jobbe med VR og AR.

VR- og AR-teknologi benyttes på en rekke områder:
- Utdanning: Gjennom simulatorer kan studenter øve på å manøvrere fly og styre skip, som på USN i Vestfold
- Arkitekter: Får bedre forståelse av konstruksjoner og kan kommunisere planer til befolkningen
- Arkeologi: Rekonstruere kulturminner. På forskning.no kan du lese om hvordan verdens kulturarv formidles gjennom VR.
- Museumsformidling: Du kan gå omkring i et historisk miljø
- Militæret: Kan for eksempel kontrollere droner
- Sport: Golfsimulatorer
- Medisin: Trening, diagnosestilling, fjernstyrt kirurgi
- Kommunikasjon: Du kan få en opplevelse av å befinne seg i samme rom som dem man kommuniserer med
- Turisme: Du kan oppleve destinasjoner uten være der, og dermed spare reisekostnader og miljøet. Det gir dessuten eldre og funksjonshemmede muligheten til å oppleve vanskelig tilgjengelige destinasjoner. Du kan se hotellrommet du vurderer å bestille på forhånd.
Spørsmålene vi stiller oss i KRAFT-prosjektet er:
- Hvordan kan vi bruke teknologien til å løfte fram og formidle kultur og kulturarv i Nome?
- Finnes det bedrifter som arbeider med dette som vi kan koble sammen med kulturaktører?