Kategorier
Prosjektet

Hva er VR og hva kan det brukes til?

Vår partner Stefan tester VR på partnermøte i Sverige. Alle foto: Maren Sandbakk

KRAFT-prosjektet, eller CUPIDO som det heter på engelsk, skal undersøke om kultur og kulturarv kan bidra til å skape nye arbeidsplasser. En del av dette er å utforske og ta i bruk ny teknologi, spesielt VR og AR. Men hva betyr det?

VR står for virtual reality, eller kunstig virkelighet, og lar brukeren oppleve et dataskapt miljø gjennom VR-briller. Med brillene på kan du gå rundt i helt andre rom og landskap enn du egentlig befinner deg i.

Studentene i Destination development ved USN befinner seg fysisk i Bø, men er på vei opp Mount Everest gjennom VR-utstyret.

AR betyr augmented reality, eller utvidet virkelighet. AR er interaktive opplevelser av virkelighetens miljø, hvor digitale objekter puttes inn. Pokémon Go er et eksempel på dette – gjennom kameraet på mobiltelefonen ser du objekter som ikke egentlig er der i virkeligheten.

I Värmland i Sverige og i St. Andrews i Skottland jobber våre partnere med VR som et verktøy for å fortelle historier og formidle kultur og kulturarv.

Vår partner Alan fra University of St. Andrews befinner seg i Sverige, men utforsker ruiner fra vikingtiden gjennom VR-brillene.

En av våre tilnærminger til VR i KRAFT i Nome har vært å involvere studentene i Destination development ved Universitetet i Sørøst-Norge i Bø. Trainee nummer 2 i KRAFT-prosjektet, som starter neste år, skal primært jobbe med VR og AR.

Tor Lønnestad foreleser i IT ved USN i Bø og demonstrerer en 100 år gammel VR-brille, hvor du kan se bilder av norske landskap i 3D.

VR- og AR-teknologi benyttes på en rekke områder:

  • Utdanning: Gjennom simulatorer kan studenter øve på å manøvrere fly og styre skip, som på USN i Vestfold
  • Arkitekter: Får bedre forståelse av konstruksjoner og kan kommunisere planer til befolkningen
  • Arkeologi: Rekonstruere kulturminner. På forskning.no kan du lese om hvordan verdens kulturarv formidles gjennom VR.
  • Museumsformidling: Du kan gå omkring i et historisk miljø
  • Militæret: Kan for eksempel kontrollere droner
  • Sport: Golfsimulatorer
  • Medisin: Trening, diagnosestilling, fjernstyrt kirurgi
  • Kommunikasjon: Du kan få en opplevelse av å befinne seg i samme rom som dem man kommuniserer med
  • Turisme: Du kan oppleve destinasjoner uten være der, og dermed spare reisekostnader og miljøet. Det gir dessuten eldre og funksjonshemmede muligheten til å oppleve vanskelig tilgjengelige destinasjoner. Du kan se hotellrommet du vurderer å bestille på forhånd.

Spørsmålene vi stiller oss i KRAFT-prosjektet er:

  • Hvordan kan vi bruke teknologien til å løfte fram og formidle kultur og kulturarv i Nome?
  • Finnes det bedrifter som arbeider med dette som vi kan koble sammen med kulturaktører?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *